vrijdag 28 oktober 2011

Review: Docile - Ivy Garden Of The Desert - 2011

Docile - Ivy Garden Of The Desert
Ivy Garden Of The Desert, uit het noorden van Italië, ontstond in 2008 toen Paul - basgitaar, Andrea - drums en percussie en Diego - gitaar en zang, gingen samenspelen en besloten hun eigen muziek te gaan maken, die geïnspireerd werd door hun kijk op de wereld, hun dromen, hun verlangens en de muziek die hun hart had veroverd. De band probeert zoveel mogelijk hun eigen geluid daarin te creëeren en nieuwe muziekvormen te ontwikkelen met invloeden van o.a. Kyuss, Fu Manchu, Nebula, Motorpsycho, Monster Magnet, Toner Low en andere stoner-doom bands.

"Docile" is de eerste van 3 EP's die samen een trilogie vormen en bevat 4 nummers, die in maart en april 2011 zijn opgenomen. De CD start met "Ivy", een instrumentaal nummer, dat in een vrij rustig tempo begint en na enkele minuten langzaam over gaat in een steviger ritme met ruiger gitaarwerk, waaraan een dosis doom is toegevoegd, zodat er een optimaal muzikaal effect wordt bereikt.
In het volgende nummer "Enchanting Odyssey", dat de band op Youtube heeft geplaatst, hoor ik het vervolg daarvan. Het nummer bevat zang en wordt in een stevig, maar rustig tempo gespeeld, waarmee de band me weet te overtuigen van hun kwaliteiten. "Hang Glider" verrast me aangenaam doordat er wordt begonnen met prachtig cello spel waardoor ik het idee krijg dat de band ook klassiek hun mannetje staat. Het vervolg van dit nummer bevestigt mijn ideeën over de prima kwaliteiten van de band. Deze fantastische song is akoestisch en wordt in een langzaam tempo gespeeld, waarbij het ritme van de akoestische gitaar, de zang en de cello het nummer maken. De laatste van de 4 nummers heet "I" en is een stevige stoner-doom rock song, die de band in een slepend tempo speelt, waardoor ik min of meer in de muziek gezogen wordt en ik merk daarbij op dat het niet mogelijk is mijn hoofd stil te houden.

Ivy Garden Of The Desert heeft met deze prima debuut EP een lekker stuk muziek uitgebracht, dat elke stoner-doom rock liefhebber  zal weten te waarderen en geeft me een vrij goed idee wat ik van de toekomstige 2 CD's kan verwachten.