woensdag 23 juni 2010

Review: Intriguer - Crowded House - 2010

"Intriguer" is het tweede album van Crowded House na de zelfmoord van drummer Paul Hester in 2005. Het eerbetoon "Time On Earth" uit 2007 had een duidelijke zwaarmoedige ondertoon.  Ook deze opvolger is wat minder uitbundig dan het werk uit de periode 1986-1993. "Saturday Sun" is melodieus, toegankelijk en up-tempo en dus de voor de hand liggende single.  "Archer's Arrows" is muzikaal wat eigenzinniger en daardoor interessant. "Either Side Of The World" is een nummer met een heel eigen sfeer waarin Crowded House bewijst ook in 2010 nog over voldoende creativiteit te beschikken. "Fallin Dove" is smullen geblazen, dan weer in getogen, dan weer uitbundig maar bovenal muzikaal genieten. "Isolation" is behoorlijk experimenteel voor een Crowded House song en ik kan me zo voorstellen dat de fan uit het "Always Take The Weather" tijdperk hier even achter zijn oren krabt. Maar eigenlijk is het gewoon een prima song. Ok, de vrouwelijke vocal (Neil Finn's vrouw Sharon) werkt voor mij niet echt maar toch valt er genoeg te beleven. In "Even If" hoor je in de verte de stijl van weleer en dat bevalt prima. "Elephants" is sfeervol en kabbelt rustig aan je voorbij al zou je dat aan de titel van het nummer niet meteen vermoeden.

Wie met "Intriguer" denkt een album vol met "Don't Dream It's Over" en "Into Temptation" achtige songs te kopen zal niet meteen onder de indruk zijn. Het album mist uitschieters op het gebied van makkelijk in het gehoor liggende tracks met een hoog meezing gehalte. De kracht ligt dan ook meer in het album als geheel dat zeker na wat meerdere keren beluisteren wint aan kracht.

Het schrijverstalent van Finn is onbetwist. Ook al klinkt Crowded House niet meer als in de hoogtijdagen van hun single successen, "Intriguer" klinkt als muziek van een band die deze periode achter zich heeft gelaten zonder er definitief afscheid van te hebben genomen. Nog steeds overheerst de overwegend akoestische benadering maar de verschillen liggen hem voornamelijk in de sfeer die de songs uitademen en een wat minder alles overheersende couplet-refrein gerichte benadering. De fans van het eerste uur zijn inmiddels net als de bandleden een dagje ouder en zijn waarschijnlijk best in voor een wat volwassener geluid en zullen niet teleurgesteld zijn. Het jonge publiek zal wat meer moeite hebben om dit album hoog te kunnen waarderen.

3 opmerkingen:

1. Michael van Hemert23 juni 2010 om 14:51

Van mij mogen het 4 sterren zijn. Crowded House is een verademing tussen al die R&B troep vandaag de dag. Deze band maakt gewoon nog steeds top muziek zoals ze 20 jaar geleden ook al deden.