zaterdag 17 april 2010

Review: A Curious Case Of Countless Clues - Steed - 2010

De uit Alkmaar afkomstige band "Steed" hield in februari van dit jaar een cd-presentatie in het Paradiso. Het album "A Curious Case Of Countless Clues" wordt regelmatig als "britpop" omschreven. Ik denk dat je deze band dan iets tekort doet want er zit meer in hun muziek. Psychedelische jaren-zestig rock invloeden bijvoorbeeld zoals in "Strange". Dit nummer doet me vooral tijdens de laatste anderhalve minuut vaag denken aan Pink Floyd's "Arnold Layne". Niet zozeer qua melodie maar qua sfeer. "Anything For You" kun je zeker geen Britpop noemen maar ook hier weet de band wel een heel prettig sfeertje op te roepen.

Dat de muziek van Steed hitpotentie in zich heeft komt tot uiting in nummers als "Charlatan" en "Ordinary Days", maar vooral "All From The Mind" is een song die alles in zich heeft om als single te worden gezien. Catchy songs schrijven is namelijk iets dat Steed verrassend goed afgaat. Stil blijven zitten is dan ook niet vol te houden tijdens "A Curious Case Of Countless Clues". Naast "Anything For You" laat Steed je alleen in "Away From The Crowd" even tot rust komen. De aanstekers gaan vast en zeker in de lucht tijdens dit nummer. "Blue" is een meeslepende rocksong die je in de verleiding zal brengen om de volume knop in de stand "een tandje bij" te zetten. Opvallend in dit nummer (en ook "Heavy Heart") is het gebruik van de Philicorda (een elektrisch orgel) in de achtergrond van de mix. Een detail dat je niet meteen zou verwachten maar vooral het loopje in "Heavy Heart" pakt heel goed uit.

Wat verder opvalt op dit album is het al dan niet toepassen van blazers in de songs. Pas in het vierde nummer komt de eerste blazer aan je voorbij maar voegt wel meteen een extra dimensie toe aan het geluid van de band. Vooral in "All From The Mind" is het zelfs positief bepalend voor de sfeer van de song. Het lijkt of de band er nog niet helemaal uit is of het de blazers als vast ingrediënt in hun sound moet opnemen. Ik kan me echter voorstellen dat een optreden mét blazers het feest tot grotere hoogte zal doen stijgen.

"A Curious Case Of Countless Clues" is een album met meer dan genoeg sterke nummers om te kunnen overtuigen. De band straalt plezier uit in hun muziek en dat zorgt voor de vonk die iedere band nodig heeft om geloofwaardig te zijn. De CD kun je bestellen via hun website www.steedmusic.nl.
(Inmiddels kun je hem ook downloaden via iTunes)

Eric Krull.

5 opmerkingen: