zaterdag 25 september 2010

Review: The Kings of Frog Island -3 - 2010

De CD 3 is zoals de title al doet vermoeden is de derde CD van de Engelse band The Kings Of Frog Island, één van de bands van Mathew Bethancourt.
De andere bands zijn: Josiah, The Beginning en Cherry Choke.
De CD opent met het opnoemen van namen van personen, die opgehangen gaan worden en is toepasselijk “In Memoriam” genoemd. Daarna volgt het heavy “Glebe Streets Whores”, dat terug grijpt naar begin jaren 70. Scheurende gitaren en stevige drumpartijen voeren hierin de boventoon en dit is zoals rock ook moet klinken volgens mij.
Het volgende nummer is eveneens stevig en is “Bride Of Suicide” genoemd. “Dark Of You” is een rustige song, die vrij eentonig klinkt, maar desondanks toch niet verkeerd klinkt. Nu volgt mijn favoriete nummer, getiteld “The Keeper Of….”, die meteen al pakkend begint door het intrigerende gitaargeluid, dat je doet afvragen wat er gaat volgen. Wat er op volgt is een hypnotiserend stukje muziek van bas en drums met een gitaar daar doorheen in een stevig ritme dat eindigt met de woorden “I Am The Keeper Of  Keepable Bees”, dat ongeveer een minuut lang doorgaat. “More than I should Know” heet de volgende song en ook deze begint vrij rustig, maar gaat langzaam over in een meer hypnotiserende song, waarin de zang een licht echo effect heeft. Daarna hoor je “Ode To Baby Jane”, met een vrij eentonig ritme, dat daardoor licht hypnotiserend wordt , gevolgd door “I Ain’t Sorry”, “A cruel Wind Blows”, een schitterende ballad, die een prima tempoversnelling heeft en terugkomt naar het rustige begin.
Als afsluiter staat “Gallowtree Gate” op de lijst en deze song begint met een stevig eentonig trom geluid, waarna de zang ingezet wordt en de gitaar na enige tijd scheurend tussendoor klinkt.