woensdag 1 september 2010

Review: Good Life - Jacqueline - 2010

Het is bijna onmogelijk om naar Jacqueline's  "Good Life" te luisteren zonder ergens in je achterhoofd de herinnering aan Krezip te laten ontwaken. Onwillekeurig ga je toch vergelijkingen maken om vervolgens toch al vrij snel tot de ontdekking te komen dat dit album weinig nieuws te melden heeft.

Het is inderdaad net allemaal wat anders dan het Krezip materiaal maar om nu te zeggen dat Jacqueline haar eigen weg is ingeslagen en de geschiedenis achter zich heeft gelaten… "Good Life" klinkt nogal richtingloos. Nu hoeft dat voor een eerste soloplaat nog geen probleem te zijn ware het niet dat er nergens verrassingen te ontdekken zijn die een belofte voor de toekomst zouden kunnen zijn. Jacqueline klinkt zoals ze eigenlijk altijd al heeft geklonken, maar nu dan met een andere begeleidingsband. Eerlijk gezegd mis ik een persoonlijkheid in de muziek. Het klinkt allemaal erg vrijblijvend. Zoals het Motown-achtige "Hold Your Fire", een vrolijk up-tempo nummer dat je zo meezingt of het best aanstekelijke "Finally In Love". "Forgive Me" is het voorbeeld van een popsong zoals er 13 in een dozijn passen. Een "niemandalletje" zoals ook "No Never".  "All I Want Is You" daarentegen weet een door de melodie en het arrangement gedragen spanning op te wekken die het nummer een eigen karakter geeft. In dit nummer zingt Jacqueline op een manier die je "eigen" zou kunnen noemen. Maar… eigenlijk had dit nummer zo afkomstig kunnen zijn van een Krezip album als je het mij vraagt. "Honey B" is een slaapliedje dat ze ongetwijfeld voor haar kind heeft geschreven en heeft een melodie met enkele mooie buigingen. "Overrated" is zo'n nummer waar ik me niet zo goed raad mee weet. Is het nu gewoon een leuk nummer of is het "lalala" gehalte wat aan de al te hoge kant in deze natuurlijk wel slim geproduceerde single.

Eén ding is zeker. "Good Life" bevat geen enkel nummer waarvan je van je stoel valt of je ademloos achterlaat. Het slaagt er geen moment in om een indruk achter te laten die je wilt delen met de rest van de wereld. Een slecht album is het zeker ook niet, het is gewoon een aardig popalbum dat de Krezip aanhang best zal willen kopen. Eerlijk gezegd had ik gewoon iets meer persoonlijkheid in het geheel verwacht van een artiest die zich heeft losgemaakt van de succesvolle band waarvan ze deel uit maakte. Een eerste soloplaat is daar toch de uitgelezen kans voor?

1 opmerking:

1. Opnieuw een bewijs dat een zangeres/zanger niet zomaar uit een band kan stappen waar zij/hij jaren deel van uit heeft gemaakt en meteen weer kwaliteit kan leveren... Aardig album meer niet..

Michael Veenstra