vrijdag 5 maart 2010

Review: Let There Be Rock - AC/DC - 1977

AC/DC's orginele zanger Bon Scott heeft misschien wel de meest perfekte hardrock stem in de geschiedenis van dit genre. Hoog, gedreven, rauw en tegen het ridicule (op een positieve manier) aan. Helaas is hij niet meer onder de levenden. "Let there be rock" uit 1977 is wat mij betreft het beste album van de line-up met Scott. De titeltrack is een ode aan de rockmuziek met een knipoog naar de bijbel. Zoals deze vertelt over de schepping van hemel en aarde doet AC/DC dit over de schepping van de rock'n roll: Let there be sound, light,drums, guitar…and there was guitar...oh let there be rock!" Je moet er maar opkomen. "Overdose" is een van de sterkere nummers, niet het hardste maar wel meeslepend en met een uitstekende solo. "Whole lotta Rosie", wie kent dit nummer niet. Wat mij betreft is dit de ultieme hardrock single aller tijden. Het heeft werkelijk alles wat je maar kan wensen. De ultieme riff, een ijzersterke solo,  opzwepend vanaf de eerste tot de laatste seconde en… hard en melodieus tegelijk. "Hell ain't a bad place to be",  "Go down" en  "Dog eat Dog" geven je precies wat je verwacht van de band. Eigenlijk is alleen "Problem child" een track die ongemerkt aan je voorbij gaat.

"Let there be rock"... en AC/DC zag dat het goed was....

AC/DC was in de jaren 70 zonder twijfel een van de belangrijkste hardrock bands. Een eigen sound (niet alleen de stem van Bon Scott maar ook gitarist Angus Young is herkenbaar uit duizenden) die vaak gekopieerd zou worden maar nooit geĆ«venaard. De dood van Bon Scott liet de rest van de band achter met een schijnbaar onmogelijke taak, het vinden van een geloofwaardige opvolger. Brian Johnson was hun keus. Zijn stem heeft overeenkomsten met die van Scott maar klikt toch vooral als een soort "over the top" imitatie als je het mij vraagt. Gelukkig voor de band denken velen er anders over en wordt  het eerste album met Johnson "Back in Black" zelfs de bands bestverkochte  album.