zaterdag 1 oktober 2011

Review: Sungrazer - Sungrazer - 2011

Sungrazer 2011
“Sungrazer” is titel van de gelijknamige debuut CD van de uit Limburg, Nederland, afkomstige band, die uit 3 man bestaat en in 2009 werd opgericht. In dat zelfde jaar werden ook 5 van de 6 nummers van hun CD opgenomen, terwijl de laatste uit 2010 stamt. De band liet zich beïnvloeden door de rock muziek van de jaren 70 en door stoner rock bands als bijvoorbeeld Colour Haze uit Duitsland.

Het eerste nummer van de CD heet “If” en hierin hoor ik meteen hoe groot de invloed van Colour Haze op hun spel is. Vrij relaxte, maar toch stevige klanken komen mijn oren binnen en de prima zang daarbij, maakt het geheel tot een prettige belevenis. De song gaat vloeiend over in “Intermezzo”, dat in 2010 opgenomen werd en lichtelijk psychedelisch begint, maar doordat er in dit nummer gebruik wordt gemaakt van een saxofoon, krijgt dit een jazzy uitstraling. Ook dit nummer loopt moeiteloos over in het volgende, dat rustig begint en de zang van “Somo” wel iets weg heeft van die van het Belgische Hypnos 69, dat ook een band van hetzelfde label is, maar toch hoor ik ook duidelijk eigen inbreng in dit nummer, dat naar mate het vordert, langzamerhand steeds steviger wordt en tegen het einde tot een climax komt. Vervolgens “Common Believer”, weer een lekkere stoner song met een up-tempo ritme en daarna “Zero Zero”, dat tegen de hardrock aanleunt. “Mountain Dusk” is de titel van het laatste nummer van de CD en ook dit is weer zo’n typische stoner song, die de CD op waardige wijze afsluit.

“Sungrazer” is een sterk debuut van deze Limburgse band, die in de korte tijd dat ze bestaat, een prima stukje muziek aflevert.

Elektrohash 2011