vrijdag 12 maart 2010

Review: A Curious Thing - Amy Macdonald - 2010

"This is the life" is een indrukwekkend album. De productie van "A Curious Thing" is gelukkig niet al te veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger . De akoestische gitaar en up-tempo beat vormt nog steeds het hart van vrijwel iedere song, behalve in "What Happiness Means to Me" waar de eerste 2 minuten worden gedomineerd door de piano en zang. Naar het einde toe ontwikkelt de song zich naar een soort coldplay-achtige instrumentale finale. "This Pretty Face" gaat over haar ergernis over het feit dat mensen elkaar teveel beoordelen op basis van hun uiterlijk, de kleding die ze dragen, in de muziekindustrie maar zeker ook daarbuiten. "Love love" is een aanstekelijk up-tempo nummer dat best eens als single uitgebracht zou kunnen worden net zoals het sterke "Spark". "Troubled Soul" is een stuk minder luchthartig met zijn meeslepend ritme maar zeker niet minder interessant. Een opvallend nummer is "My Only One". Na zo'n 2 minuten vullen namelijk strijkers de instrumentale achtergrondbegeleiding aan in plaats van de elektrische of akoestische gitaar. Onverwacht, een tikje te zoetsappig misschien maar het nummer blijft wel overeind. De enige track die voor mij niet meteen werkt is  "No Roots". De overgang van het ingetogen begin naar de up-tempo voortzetting komt wat vreemd over en ook qua melodie komt het niet echt tot leven. De single "Don't Tell Me That It's Over" is aanstekelijk en zing je zo mee, net zoals "Your Time Will Come".

Amy Macdonald barst van het talent. Haar teksten zijn direkt en oprecht, haar muziek is aanstekelijk en met "A Curious Thing" bewijst ze dat ze tot meer in staat is dan het succesvolle "This Is The Life". Als je die hebt gekocht kun je deze opvolger niet laten liggen, ook al is hij misschien als totaal net iets minder memorabel, minder catchy is hij zeker niet, er valt genoeg te beleven.

2 opmerkingen:

1. Ik vind haar nieuwe zeker niet minder ik denk zelfs dat deze minder snel gaat vervelen omdat er meer valt te beleven dan catchy songs. Nu maar hopen dat haar singles niet weer plat worden gedraaid op de radio want zo raak je alles snel beu.

2. hey, mee eens, Spark zou een goeie singel zijn!

Twan