woensdag 25 mei 2011

Review: The Thrill Of - Elliot - 2011

The Thrill Of - Elliot
Wie dacht dat bibliothecarissen per definitie saaie mensen zijn heeft het behoorlijk mis. Multi-instrumentalist Elliot bewijst het met "The Thrill Of..." Na een toevallige ontmoeting met Simon Little van STRFCKR RCRDS vertrekt hij naar Servië om in de studio van Gaspard de la Nuit zijn debuutalbum op te nemen. "The Thrill Of.." is inderdaad een typisch debuutalbum. De richting is er, maar het vormt nog geen duidelijk geheel. En dat heeft zo zijn charme.

"As The World Passes By" is een intiem intro met alleen zang en wat lichte synthesizer klanken. "Springtime Butterfly" is een vrolijk up-tempo nummer dat makkelijk als single gekozen zou kunnen worden. Het blijft meteen hangen en de ritmische, akoestische gitaarpartij doet het prima in dit nummer. "Today" (Still) is de eerste single. Een beetje seventies/disco gevoel komt duidelijk bovendrijven al is het tempo relaxed. Elliot zou beïnvloed zijn door o.a. Michael Jackson en andere Motown legendes. Zijn zang in dit nummer heeft inderdaad wel iets weg van Jackson in de periode rond "Off The Wall". "All Of A Sudden" heeft dezelfde relaxte sfeer, de gitaar staat wat hoog in de mix naar mijn idee waardoor de zang wat in de knel raakt op sommige momenten. De sfeer, zoals gezegd, is er wel in dit nummer maar pakkend is het net niet. "Both Of Us" heeft een refrein dat relaxed gezongen wordt. De bass klinkt lekker in dit nummer, doet me af en toe aan Level 42 denken en opnieuw doet de sfeer aan (prettige) vervlogen tijden terugdenken plus een vleugje funk. "In The Corner Of My Eye" is een voornamelijk akoestische ballad waar de nadruk op de zang/gitaar ligt. Elliots zang is in dit nummer niet spannend genoeg om het te kunnen dragen. Ook instrumentaal had er best wat meer mogen "gebeuren". Het up-tempo "Eternal Fame" doet het vooral goed door het meerstemmige melodieuze refrein en de uitbundige gitaarsolo die er mag wezen. De up-tempo nummers liggen Elliot duidelijk beter getuige het aanstekelijke "Chase The Day". Het ritmische refrein zit zo in je hoofd, zou ook een prima single zijn. "Just Evenings" komt goed op gang maar blijft een beetje steken halverwege waardoor je aandacht wat verslapt. "What Was It About Us" is opnieuw een ballad met zang/gitaar. Ditmaal beter geslaagd omdat er iets van melancholie komt bovendrijven wat er uiteindelijk een intieme song van maakt.

"The Thrill Of…" is vooral aangenaam wanneer Elliot het tempo er goed in heeft zitten of wanneer de seventies invloeden de boventoon voeren. "Springtime Butterfly" en "Chase The Day" zijn daar geslaagde voorbeelden van. In de ballads kiest hij een heel andere richting (meer singer/songwriter naar mijn idee) waardoor er een groot verschil in stijl op het album ontstaat. Daar is niets mis mee maar het lijkt erop dat Elliot zijn draai nog niet helemaal gevonden heeft. "The Thrill Of" heeft dan ook de charme van een debuutalbum.

STRFCKR RCRDS, releasedatum: 30 mei.