zaterdag 21 mei 2011

Review: Crossing The Rubicon - Finn Silver - 2011

Finn Silver - Crossing The Rubicon
Finn Silver is een bijzonder getalenteerd gezelschap. Het bewijs hiervoor is "Crossing The Rubicon". Intelligente jazz-pop met een hoofdrol voor de sax van Ben van Gelder die er lustig op los soleert en je aandacht weet vast te houden. Ook drummer Richard Spaven en toetsenist Daan Herweg maken indruk en zijn een genot om naar te luisteren. De grootste verrassing is voor mij echter zangeres Fridolijn van Poll. Relaxed en volledig passend in de muziek die om haar heen klinkt, zingt deze dame alsof het haar geen enkele moeite kost. Haar lichte, heldere stemgeluid past uitstekend in het geheel. Opener "Roadtrip" zet de toon van het album.  Finn Silver hebben de jazz-pop weliswaar niet uitgevonden, ze voeren het wel op een geweldige manier uit. Op "Fertile Soil" is een zomerse sfeer te bewonderen, die door zang, toetsen en sax tot leven wordt gewekt. Het meer ritmische "Sitting On Shore" geeft de kunsten van drummer Richard Spaven alle ruimte, zijn spel is subtiel en nooit buitensporig. Het refrein is toegankelijk en blijft makkelijk hangen. Het iets meer poppy "Lies Within" is een hoogtepunt, voornamelijk door de prachtig klinkende meerstemmige zang in het refrein. Ook voor de minder jazz-minded luisteraar is dit een heel toegankelijk, melodieus nummer. Iets minder toegankelijk is "Play With Fire", dat meer gaat leven naarmate je het vaker beluistert. "Fu" is in feite een kort instrumentaal intro voor "Kidnapped By Butterflies". In beiden wordt subtiel gebruik gemaakt van elektronische effecten. Jazzy-pop met een twist is het interessante gevolg. Het instrumentale "Prosako" laat de sax weer alle ruimte, ook bassist Glen Gaddum speelt hier een prettige hoofdrol terwijl de drums het totaal weer moeiteloos op de rails houden. "Way Home" is een afwisseling van sax en zang, opnieuw een nummer dat groeit na het meerdere malen te hebben beluisterd. Met "little Did I know" ben je dan al weer bij de afsluiter aanbeland. Ditmaal een afwisseling van piano en zang die weet te boeien door de subtiele melodie en begeleiding.

"Crossing The Rubicon" is het resultaat van een verzameling muzikanten die een geheel vormen en tegelijkertijd ook solo een prestatie van formaat neerzetten. De composities komen voor het overgrote deel op naam van Berman/Herweg die zich hierdoor meteen meer dan bewijzen. Poll schreef alle teksten. Het geluid en de mix (Axel Reinemer) zijn uitstekend waardoor er een mooie balans tussen alle instrumenten en zang ontstaat die het geheel erg professioneel laat klinken. Zo professioneel dat je bijna vergeet dat dit een debuutalbum is! Nederland is een topband rijker: Finn Silver!
Jazzberry Records

Finn Silver - Crossing the Rubicon - Album trailer from finn silver on Vimeo.

1. Mijn interesse werd gewekt na het horen van roadtrip op Arrow Jazz FM.