dinsdag 5 april 2011

Review: Handsome Poets - Handsome Poets - 2011

Handsome Poets 2011
Gezegend met de titel "3FM Serious Talent". Handsome Poets brengt zijn gelijknamige debuutalbum uit met een tiental nummers waaronder de singles "Blinded" (het reggae loopje in de break is een leuk detail.), "Dance (The War is over)" en "(We Can't Be) Saints". Het slimme gebruik van "ouderwets" klinkende synthesizers is wat opvalt aan de muziek van deze nederlandse band. Combineer dit met een vrolijkheid a la Ginger Ninja en zorg ervoor dat het dansbaar is. Het (single) recept van deze band lijkt goed te werken. "Call Back Tomorrow", "Stay" en "Be Where You Are" passen eveneens binnen deze omschrijving. Toegegeven, aanstekelijk is het zeker.  Maar gelukkig valt er meer te beleven. De band blijkt namelijk in staat om ook op een andere manier je aandacht te trekken. Namelijk door heel slim geschreven songs die ook door de melodie of sfeer alleen overeind blijven. De prachtige toetsenpartijen op "Out Of Your League" doen bijvoorbeeld denken aan The Doors, in het bijzonder aan "Riders On The Storm". Interessant is het samenspel tussen de verschillende synthesizer klanken die op een laid-back sfeertje aan je voorbij komen. In dit nummer hoor je toch echt een heel ander geluid dan in de singles, helaas komt de fade-out veel te snel wat mij betreft. Ook het subtiele "Silence Is Sexy" en prachtige "Kings & Queens" wijken hiervan af ook al heeft deze laatste weer een duidelijke synthesizer inbreng. Een nummer dat groeit na enkele malen beluisteren. "When Will I See You" is een wat langer nummer dat de tijd krijgt om langzaam op te bouwen, tot een echt hoogtepunt komt het helaas niet. Een wat langere solo, synthesizer of gitaar, had dit nummer niet misstaan. Serieus soleren doet de band zowiezo niet op "Handsome Poets".

Toetsenist Nils Davidse is een bepalende factor op dit album. Zijn samengestelde klanken in menig nummer zijn vaak bepalend voor het geluid van de band. Niet alleen in de singles maar ook op voor mij het hoogtepunt van dit album: "Out Of Your League.  Nederland is met Handsome Poets een "talent-band" rijker.