vrijdag 30 juli 2010

Review: So Anything Else? - Miss Montreal - 2010

Met "Just A Flirt" van het debuutalbum "Miss Montreal" zette de band met Sanne Hans aan het roer zichzelf op de kaart in Nederland. Een "licht verteerbare" popsong die je in no-time meezong. Op "So… Anything Else?" gaat de band wat meer richting rock en dat pakt prima uit. De opener "The Real Thing" is een binnenkomer van jewelste. Het refrein is ijzersterk, een no-nonsense track die op mij in ieder geval meer indruk maakt dan het hele vorige debuutalbum. Opvallend aan "So… Anything Else?" is dat het merendeel van de nummers zo rond de 30 tot 40 seconden al in het refrein zijn aanbeland. "Met de deur in huis vallen" zou je dat kunnen noemen. Een instrumentale intro van meer dan 15 seconden zit er niet in. "Here Without You" valt ook binnen 30 seconden in het refrein dat opnieuw een prima song oplevert. "Giving Up On Love" bevat een prima solo, jammer dat er voor instrumentale uitstapjes op dit album geen ruimte is genomen.

"Miss Montreal" produceert met gemak up-tempo, makkelijk in het gehoor liggende couplet-refrein songs die prima binnen het radio format vallen. Zoals ook de single "Swing The Night Away".Is het wereldschokkende muziek? Nee. Is het gewoon lekkere muziek? Jazeker. "Say What You Want" is een nummer dat beter wordt naarmate je het vaker hebt gehoord en is dus een uitzondering op de regel.  "Feel" is een mooi opgebouwde song die na een akoestisch begin ontaard in een uitbundige sfeer om vervolgens weer ingetogen te eindigen. Hoogtepunt op "So… Anything Else?" is het akoestische "For You" waar het zangtalent van Sanne Hans volledig tot zijn recht komt en je dwingt om aandachtig te luisteren. Er zijn ook mindere momenten. Op "Fading Romance" klinkt de stem van Sanne Hans bijvoorbeeld behoorlijk "krakerig" tijdens het langgerekte refrein. Iets te veel "over the top" met een te vaak herhaalde titelregel. Een "stembanden breker" lijkt me. "The Backbeat", "Golden" en "Easy Way Out" zijn voor mij de wat mindere nummers.

"So… Anything Else?" is een album dat zijn voorganger overtreft, zeker als geheel. "Miss Montreal" maakt indruk en bewijst meer te vertellen te hebben dan alleen single-succes.

2 opmerkingen:

1. jammer dat je zegt dat "Say What You Want" een van de betere nummers is. Dan heb je helaas toch niet zo goed gekeken en geluisterd naar de cd want dat nummer heet toch echt; "Say What You SEE"