donderdag 6 mei 2010

CD Review: I Speak because I can - Laura Marling - 2010

De Britse folk van de 20-jarige (!) Laura Marling is niet meteen muziek die je grijpt vanaf de eerste keer dat je ernaar luistert. De songs lijken dan ook niet geschreven (of geproduceerd) met een hoge notering in de hitlijsten als enig doel. "I Speak Because I Can" vergt enige inspanning van de gemiddelde luisteraar voordat het geheel tot leven komt. Geen directe  "meezingers" of "meegalmers" dus.  De "singer/songwriter met gitaar in de hand op het podium van de lokale pub" -sfeer is nadrukkelijk aanwezig. Als je het kunt opbrengen om de muziek enkele keren over je heen te laten komen zul je echter ontdekken dat de songs langzaam tot leven komen. Zoals bijvoorbeeld "Hope in The Air" dat langzaam de spanning opbouwt na een ingetogen eerste minuut.

Laura Marling zingt op en verhalende manier, soms zelfs bijna met een onverschillige ondertoon. Zoals bijvoorbeeld op "Made By Maid".  Tijdens "What He Wrote" doet ze me zelfs aan Leonard Cohen denken. Toch zijn niet alle nummers op "I Speak because I Can" even moeilijk toegangelijk. Zo'n uitzondering is bijvoorbeeld het wat country getinte "Rambling Man" met een melodieus refrein en tweestemmige zang en een instrumentale begeleiding die wat meer ruimte krijgt om de sfeer te bepalen. Daarnaast natuurlijk de sterke single "Devil's Spoke" met zijn opzwepende ritme en typische sfeer. Een song die ieder keer dat je hem hoort beter wordt.
Ook "Darkness Descends" laat je al snel opgaan in het eveneens aanstekelijke ritme. Tegenvaller van het album is eigenlijk het ontbreken van echte (instrumentale of vocale) hoogtepunten. Ik had gehoopt dat de muzikanten zo af en toe eens de ruimte zouden krijgen om hun kunsten te vertonen. Dit is ook de reden dat "I Speak Because I Can" op mij niet echt indruk maakt of zich weet te onderscheiden. Het album is zeker integer en oprecht maar weet mij niet echt te raken omdat het slechts een enkele keer flink op gang komt. De aantrekkingskracht die wel in de single "Devil's Spoke" te vinden is, is helaas te weinig in de andere tracks terug te vinden.

2 opmerkingen:

1. Hmmm... Laura Marling kon mij toch niet echt bekoren, maar ik heb het misschien niet goed genoeg geprobeerd als ik de muziek hier zo lees.

Is Ramblin' Man trouwens een cover van een ander nummer? De titel komt me zo bekend voor (van the hmhmhm brothers ofzo?).