zondag 28 maart 2010

Review: Deleted Scenes From The Cutting Room Floor - Caro Emerald - 2010

Bracht Wouter Hamel met "Nobody's Tune" je al in de sfeer van de jaren 50, Caro Emerald doet daar nog een schepje bovenop. "Deleted Scenes From The Cutting Room Floor" is geproduceerd en geschreven met dit thema als uitgangspunt. Iedere song lijkt zo uit een scĂ©ne van een Hollywood productie uit die tijd te zijn gestapt. Tijdens "You Don't Love Me" verwachten je hersenen iedere seconde een tik of kras te ontdekken, zo authentiek klinkt deze opname! "That Man" zou een Star Sisters song kunnen zijn. In "Dr. Wonna Do" hoor je dat Caro zich uitstekend weet in te leven in de tekst die ze ten gehore brengt naast het feit dat ze het vocaal volledig onder controle heeft. Het ritmische "Riviera Life" is opnieuw erg mooi geproduceerd, de strijkers brengen je ook hier terug in het verleden. In het zwoele "The Other Woman" had ik het Shadows-achtige gitaargeluid niet verwacht maar is wel een leuk accent.  "Back it up" en "A Night Like This" zijn ijzersterke singles die precies aangeven wat je van het album mag verwachten. Ballroom, Mambo en Tango zijn opgestaan uit het verleden. Wie had gedacht dat dit in 2010 de Nederlandse hitlijst zou aanvoeren? Wat een debuut… Is er dan helemaal geen minpuntje te ontdekken? Ach, het is alles bij elkaar misschien een beetje veel van hetzelfde, na de eerste paar nummers gehoord te hebben zal de rest je niet meer verrassen. Ik mis bijvoorbeeld een echte smoky ballad in dezelfde jaren 50 sfeer, een track waar Caro de gelegenheid krijgt om haar ware vocale talent maximaal uit de kast te halen. Het zou een logisch vervolg zijn wanneer we dit soort punten terug gaan zien in de opvolger van "Deleted Scenes From The Cutting Room Floor", want een "Part II" zal nooit meer zo kunnen verrassen als dit debuut.