zondag 12 december 2010

Review: Excavations Of The Mind - Sky Architect - 2010

Excavations Of The Mind
Vijf jonge, jawel, Nederlandse muzikanten vormen "Sky Architect". Een prog-rockband die zonder schaamte de jaren 70, de hoogtij jaren van dit genre, doet herleven. Instrumentaal begaafd, dat zeker. Dit vijftal steekt zijn liefde voor het genre niet onder stoelen of banken. Het titelnummer valt van het ene tempo in het andere, solo's bij de vleet en ook nog een hammond orgel op de achtergrond. Waar kun je als prog-liefhebber nog meer om vragen. Sky Architect slaagt er verrassend goed in om een sfeertje te creëren dat je makkelijk terugbrengt naar begin jaren 70. Toch is heel duidelijk te horen dat het hier niet om slechts "na-apen" gaat zoals vele anderen voor hen wel hebben gedaan. "Excavations Of The Mind"  klinkt fris, geïnspireerd en zeker niet als een debuut album van een band die nog op zoek is naar een eigen gezicht. Sky Architect weet heel precies hoe ze willen klinken en slagen erin dit ook om te zetten in een consistent album van begin tot einde. Ze hebben het genre niet uitgevonden maar voeren het welhaast perfect uit. Zo is "Gyrocopter" een korte maar krachtige explosie van instrumentaal geweld, "The Grey Legend" een 12 minuten durend epos en "Russian Wisdom" een uitstapje met muzikale humor. Het uit vier delen bestaande "Deep Chasm" beslaat zo'n 20 minuten. Deel 1, het instrumentale "Charter", zet meteen de toon, deel 2, "Chime" heeft een sterk refrein in de eerste vocale minuten, daarna barst het  nummer los in alle hevigheid met een werkelijk imposant stukje instrumentaal vertoon op toetsen en snaren. "Sky Architect" is niet vies van een paar minuutjes heftig soleren in wisselende tempo's! Deel 3 "Changeling" is een korte brug op piano naar deel 4 "Chasm" waarin aanvankelijk het refrein uit "Chime" terugkeert. De minuten die dan volgen hadden wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden. Een psychedelisch-achtige voordracht met wat "goedkoop" aandoende effecten op de gesproken passages slaan de plank wat mij betreft een beetje mis. De band lijkt hier wat al te hard te proberen om een stukje "paranoia" op te voeren maar slaagt er niet in om overtuigend te zijn. Dit heeft wellicht ook te maken met de af en toe wat  te Nederlands klinkende Engelse uitspraak.  Het zijn overigens de enige wat zwakkere minuten op dit album.

"Excavations Of The Mind" is een vooral instrumentaal gezien indrukwekkend album. Het is bijna ongelooflijk dat dit een debuutalbum is van een zo'n jonge band! Je vraagt je af waar dit naar toe gaat als de opvolger het resultaat zal zijn van een band die zich verder heeft weten te ontwikkelen. Luister naar andere bands in dit genre en je kunt niet anders dan concluderen dat Sky Architects nu al tot de beste behoort.