dinsdag 18 januari 2011

Review: Summer Sessions Vol. 1-3 Causa Sui - 2009

De Deense band Causa Sui bracht in 2005 hun debuut CD uit, die onder de noemer hardrock te plaatsen is. De opvolger daarvan kwam in 2007 uit en liet al een andere stijl horen, want de band ging meer de krautrock kant op. Hun derde CD “Summer Sessions Vol. 1 – 3”, waaraan Causa Sui 2 jaar gewerkt heeft, laat ons weer een andere stijl horen, want de band is overgeschakeld op een mix aan stijlen, zoals progressieve jazz, krautrock en heavy psychedelica, waarbij de zang verdwenen is. Geen twee nummers klinken het zelfde op deze triple CD, waar slechts 14 nummers op staan.

Volume 1 bevat 4 nummers, waarvan het 24 ½ minuut durende  “Visions Of Summer” het openingsnummer is. Dit is een puik stukje krautrock in een mix met stoner, dat stevig begint en verscheidene tempo wisselingen kent waarbij zelfs enkele minuten in een gezapig tempo wordt gespeeld, om vervolgens weer in volle vaart door te denderen. “Red Sun In June” begint rustig, maar wordt gaandeweg steeds steviger, tot de climax van het nummer bereikt is, waarna het tempo weer omlaag gebracht wordt en uiteindelijk uitmondt in een spacy einde, dat over gaat in het volgende nummer “Portixeddu”, dat verder gaat met een swingend stukje stoner, waarbij voor het eerst ook de saxofoon een rol speelt. Doordat deze zo nu en dan teveel op de voorgrond komt, wordt het soms een beetje rommelig. Als afsluiter van Vol. 1 is gekozen voor een nummer dat rustig begint, een tempo versnelling kent en terug rustig naar het einde kabbelt, getiteld “Soledad”.

Volume 2 begint met het mooie rustige “Sun Prayer” en telt 5 nummers.
Dan hoor je “Rip Tide”, een stoner nummer waarin halverwege de saxofoon invalt en de muziek meer de progressieve jazz kant op gaat. Vervolgens hoor je het vrij psychedelische “The Open Road”, waarbij ook deze keer de saxofoon de verandering brengt en de progressieve jazz tijdelijk de overhand krijgt. Na een tempo wisseling brengt de band je terug naar het psychedelische stuk muziek, waar het mee begon. Dan verrast Causa Sui me met het schitterende “Cinecitta”, een rustig en ingetogen nummer. Het laatste nummer van Volume 2 is “Tropic Of Capricorn”, dat stoner, jazz, psychedelische en space rock invloeden heeft, verscheidene tempo wisselingen kent en 23 minuten duurt.

In Volume 3 voert de saxofoon de boventoon en in het eerste nummer, dat “Eugenie” heet zit een hypnotiserend ritme, dat bijna tot het eind van het nummer vast gehouden wordt. Hierna volgt “Red Valley”, dat me qua nummer aan de Duitse band Colour Haze doet denken en dit is een stevig stukje stoner. Vervolgens een stukje space rock gemixt met stoner, dat “Lonesome Traveler” heet en dan het hoogtepunt van de CD  “Santa Sangre”, een stoner nummer, dat het hele nummer het zelfde stevige ritme blijft houden door bas en drums, maar waarin de saxofonist de hoofdrol speelt door dwars door dit ritme heen een stukje jazz te blazen. “Venice By The Sea” is weer een verrassing na al dat geweld en dit is een waardige afsluiter van deze CD.