zondag 29 april 2012

Wrecks We Adore - Trijntje Oosterhuis - 2012

Wrecks We Adore - Trijntje Oosterhuis
Een samenwerking tussen Trijntje Oosterhuis en Anouk ziet er op papier natuurlijk erg goed uit. Maar van echte samenwerking valt hier niet te spreken. Het Album 'Wrecks We Adore" werd geschreven door Anouk en geproduceerd door de mensen die ook "To Get Her Together" voor hun rekening namen. Het is dus eigenlijk meer: "Trijntje zingt Anouk" geworden. Is dat dan erg? Niet als je bedenkt dat Anouk natuurlijk al een indrukwekkend repertoire heeft opgebouwd en aan niemand meer hoeft te bewijzen dat ze een goede songwriter is.

Dat bewijst het openingsnummer "Better Think Twice". Het "gospel gevoel", teweeggebracht door de samenzang in het refrein doet het prima. Het is in de laatste minuut van dit nummer waar je echter onmiskenbaar de zangstijl van Anouk in Trijntjes zang herkent. In "Happiness" wordt dit gevoel nog sterker. Het up-tempo nummer vraagt om een power in de zang waar Anouk zelf geen moeite mee zou hebben. Trijntjes stem verliest echter iets van zijn warmte wanneer ze op deze manier zingt. "We Are Gold" is een mooi geschreven song met een prachtige timing in de zanglijn. Ook "You Own My Heart heeft een mooie zanglijn en Trijntje laat zich van haar beste kant horen. Op "Nothing At All" doet ze echter in de laatste minuut iets wat haar wat mij betreft iets minder goed afgaat, namelijk een poging om haar longen uit haar lijf te schreeuwen. Haar stem klinkt hier behoorlijk "schel". Ook op "Knocked Out" zijn er fragmenten waarin ze te veel uit "haar tenen" moet halen waardoor alle warmte uit haar stem verdwijnt. "I Ain't Going Nowhere" komt niet erg geloofwaardig over wanneer Trijntje "Now all you ladies pay attention how it’s done yeah Show you how it’s done" zingt. Ze ontbeert de "attitude" die nodig is om dit te zingen. Een ingrediënt waar Anouk zelf nooit om verlegen zit. "In Time" hoort eigenlijk thuis op een Anouk album. De zanglijn is zo overduidelijk door haar geschreven, het zou me niet verbazen als Trijntje meezingt op een eerder door Anouk ingezongen take. Op dit nummer is voor het eerst ook een beetje ruimte voor instrumentale inbreng. Afsluiter "One Step Away From Coming Home" blijft in de sfeer van de vorige nummers.

Er staat geen slecht nummer op "Wrecks We Adore" maar ook geen echte uitschieters. "Better Think Twice" lijkt me een goede single keuze. Gelukkig heeft Trijntje in haar carrière al heel wat verschillende stijlen uitgeprobeerd en zullen haar fans niet een bepaalde stijl verwachten bij het uitkomen van nieuw materiaal. Het "Anouk gehalte" is echter op dit album zo hoog dat ik moeite heb om het als een Trijntje Oosterhuis album te kunnen zien. Dat ligt niet aan Anouk maar meer aan Trijntje zelf die hier toch voor gekozen heeft, of anders aan haar platenmaatschappij die natuurlijk weet dat alles wat Anouk aanraakt in Nederland goed is voor heel aangename verkoopcijfers. En zo werkt dat nu eenmaal.